تبلیغات
کودک من(توجه : مطالب این وبلاگ به سایت آی آر نی نی منتقل شده است . www.irnini.com - نگاهی به پیامد های زیانبار بی تحرکی در کودکان
کودک من(توجه : مطالب این وبلاگ به سایت آی آر نی نی منتقل شده است . www.irnini.com

دوست نابابی به نام تلویزیون

بیشتر کودکان قبل از ورود به مدرسه از طریق تلویزیون با دنیا آشنا می شوند.

به گزارش انجمن پزشکان اطفال امریکا (APP) کودکان در ایالات متحده عموماً چهار ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند در حالی که این انجمن توصیه می کند کودکان بزرگ تر از دو سال نباید بیشتر از یک الی دو ساعت در روز پای برنامه های تلویزیون بنشینند و برای کودکان زیر دو سال هم اصلاً نباید زمانی برای تماشای تلویزیون در نظر گرفت.

دو سال نخست زندگی دوران بسیار مهمی برای رشد مغز کودک محسوب می شود. بنابراین طی این دو سال کودک با گذراندن وقت با والدینش و با تعامل و بازی با آنها به «یادگیری» می پردازد و دنیای پیرامونش را می شناسد پس نباید این وقت را با تماشای تلویزیون هدر دهد. او در این دوران نیاز به یادگیری مهارت های زیادی دارد که برای رشد شناختی، جسمی، احساسی و اجتماعی نیازمند آنهاست. البته در جوامع امروزی تلویزیون وسیله مفیدی به حساب می آید. کودکان پیش دبستانی می توانند با تماشای برنامه های مخصوص خودشان الفبا را بیاموزند یا کودکان دوره دبستان با تماشای برخی فیلم های مستند با دنیای وحش آشنا می شوند و سایر برنامه های آموزشی مخصوص کودکان نیز چنین کارکردی دارند. بی شک تلویزیون هم می تواند آموزنده و هم سرگرم کننده باشد. اما به رغم مزایای آن، زیان هایی هم دارد از جمله؛

- تحقیقات نشان داده است کودکانی که به طور مرتب هر روز چهار ساعت تلویزیون تماشا می کنند احتمال چاقی بیشتری نسبت به سایر کودکان دارند.

- کودکانی که از طریق تلویزیون حوادث خشونت آمیزی مانند بچه دزدی، قتل و... را تماشا می کنند، دنیا را جایی ترسناک می پندارند و همیشه هم نگران وقوع چنین اتفاقاتی برای خود یا نزدیکان شان هستند.

- تحقیقات نشان داده است کودکان در ایالات متحده هر سال 40 هزار آگهی تبلیغاتی تماشا می کنند از جمله تبلیغ هله هوله ها و خوراکی های فاقد ارزش غذایی یا تبلیغ اسباب بازی هایی که بسیار بهتر از آنچه هستند معرفی می شوند. در حالی که بیشتر کودکان زیر هشت سال معنای آگهی تبلیغاتی را که برای فروش محصول است، درک نمی کنند.

از آنجایی که به هر ترتیب کودکان بسیاری از این تبلیغات را مشاهده می کنند و گریزی از آن نیست پس والدین باید در این موارد با کودکان شان صحبت و گفت وگو کنند. با پرسیدن نظر کودک درباره تبلیغی که پخش می شود می توان شروع کرد و باید به او توضیح داد هدف این تبلیغات فروش محصولات و متقاعد کردن ما است که با مصرف آن محصولات شادتر و بهتر خواهیم شد در حالی که چنین چیزی واقعیت ندارد. والدین باید تلاش کنند از کودکان شان مصرف کننده های عاقلی بسازند.

متخصصان تغذیه و سلامتی معتقدند رابطه مستقیمی بین چاقی کودکان و تماشای بیش از حد تلویزیون وجود دارد. کودکان در حال تماشای تلویزیون غیرفعال و بی تحرک هستند، افزون بر اینکه تمایل بیشتری هم به خوردن تنقلات و هله هوله ها پیدا می کنند. همچنین در معرض هزاران پیام تبلیغاتی قرار می گیرند که کودک را به خوردن غذاهای فاقد ارزش غذایی واقعی مانند چیپس و نوشابه های گازدار تشویق می کند. در این مورد حتی اگر کودک برنامه های مناسب یا آموزشی هم ببیند، تفاوتی نمی کند زیرا نشستن چهار ساعت کودک پای برنامه های مناسب و آموزشی باز به این معناست که او در این مدت زمان غیرفعال و بی تحرک بوده و هیچ فعالیت دیگری انجام نداده است. بنابراین کنترل کردن برنامه هایی که کودکان تماشا می کنند و ایجاد محدودیت های زمانی برای تماشای تلویزیون توسط والدین بسیار حائز اهمیت است. تماشای تلویزیون نباید مانع از انجام فعالیت های دیگر کودک از جمله بازی با دوستان، مطالعه، ورزش و... شود.

www.mental-health.com ترجمه؛ فرانک باجلان





برچسب ها: بی تحرکی، تنبلی،  

نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 13 خرداد 1388 توسط دکتر کودکان
درباره وبلاگ

جستجو

آرشيو مطالب

آخرين مطالب

نويسندگان

پيوند ها

پيوندهاي روزانه

ابر برچسب ها

آمار سايت


سرویس خبری ایدز آی آر نی نی